Ponferrada - Reisverslag uit Ponferrada, Spanje van Frans Schlooz - WaarBenJij.nu Ponferrada - Reisverslag uit Ponferrada, Spanje van Frans Schlooz - WaarBenJij.nu

Ponferrada

Door: opafrans

Blijf op de hoogte en volg Frans

12 Mei 2014 | Spanje, Ponferrada

Wie lopen er zoal de Camino ? Burt, zakenman in New York neemt een week vakantie en komt 5 dagen achter elkaar 50 km lopen, een cardioloog uit Japan, die in de Filipijnen een nieuwe kliniek wil beginnen, een meisje die zich los heeft gemaakt van een sekte en probeert weer een nieuwe weg te vinden, mensen met recente scheidingen die hun verdriet verwerken en proberen weer een toekomst uit te tekenen, een meisje die probeert haar epilepsie te accepteren, een werkloze Spanjaard die wanhopig op zoek is naar zingeving omdat hij nergens werk kan vinden, de ambulancebroeder uit Duitsland die door een polsbreuk 4 maanden niet kan werken en dankbaar de Camino loopt, de venagelist uit Finland die het geloof enthousiast verkondigt, een echtpaar uit Canada waarvoor de Camino een uiterste poging is om een scheiding te voorkomen etc. etc. Vanmiddag viel een pelgrim en hij was meteen omringd door hulpvaardige pelgrims. Mensen uit de hele wereld staan voor elkaar open, ik heb de unieke gelegenheid om verbindingen aan te gaan met hele boeiende mensen, we hebben respect voor elkaar`s prestaties en helpen elkaar naar Santiago. We hebben vaak rijke en diepgaande gesprekken, waarbij ik soms mijn coachings vaardigheden gebruik. De overnachtingen zijn telkens weer een verrassing. Gisteren trof ik 2 Duitse vriendinnen die opvallend genoeg ver uit elkaar gingen liggen. Mijn bed stond naast de ene vriendin en de reden van ver uit elkaar liggen werd duidelijk; mijn buurvrouw snurkte harder dan het hele orkest van Andre Rieu ! Geen oog dichtgedaan, maar het lichaam neemt wel zijn rust en herstelt.
Bij lange vermoeiende stukken weg is zingen ook een welkomme afleiding. "Zij dronk ranja met een rietje" en " Manuela" galmden vandaag door het betoverende Spaanse land. We lopen meestal 2 uur en nemen dan een pauze. Een koffie of een heerlijke autochtone Spaanse sinaasappel doen dan wonderen. De laatste kilometers voor het eindpunt dromen we over een pilsje, we praten dan over de condens aan de buitenkant van het glas en het druppeltje wat naar beneden loopt.
Vandaag zijn we bij Cruz de Ferro geweest, dit is een plek waar pelgrims een steen kunnen achterlaten om zich daarmee van een letterlijke en figuurlijke last te bevrijden. Een emotioneel moment voor een aantal pelgrims, die veel te verwerken hebben.
Tenslotte, i.v.m. rugklachten heb ik gisteren een massage gehad. Een masseur had een katrol aan het plafond hangen en binnen de kortste keren bungelde ik aan mijn voeten aan het plafond. Een eigen manier van masseren, begeleid door meditatieve muziek. Helaas zijn mijn rugklachten gebleven, maar het voelde toch als een verwennerij.

  • 12 Mei 2014 - 18:33

    Miets:

    Frans, een berichtje uit het regenachtige Kessel. Ponferrada, de Templiersburcht bezoeken zul je wel gedaan hebben? Nog een mooie tocht en vele interessante ontmoetingen gewenst.
    Groet een vreemde elke dag en het wordt vanzelf een bekende. Dit is op jou ook van toepassing.
    Gr. Miets

  • 12 Mei 2014 - 20:25

    Erik:

    Vol houden bikkel. Zet 'm op!!! We zijn trots.

  • 12 Mei 2014 - 22:22

    Wim Drijkoningen:

    Abuelo Frans,

    Mijn "nachtrust" gaat zo beginnen. Morgenvroeg eindelijk naar St. Jean Pied de Port. Ik kom je achterna.
    Het gaat je goed!
    Buen Camino
    Saludos
    Wim

    PS: Inspirerend verhaal uit Ponferrada.

  • 13 Mei 2014 - 13:56

    Jan:

    Hallo Frans,
    Wat een genot om dit te mogen beleven. Het gaat geweldig,maar temper het tempozodat je langer van deze ervaring kunt genieten. Beleef de tocht met je mee!

    groet Jan

  • 13 Mei 2014 - 15:06

    Helly En Paul:

    Hola Frans,
    Ponferrada betekent nog precies 200 zware maar wel prachtige kilometers in Galicie. Over een dikke week zit je al in Santiago. Geniet ervan !!

  • 13 Mei 2014 - 16:27

    Lidwien Van Wersch:

    Ha OPA frans, eindelijk gevonden, ik en Anja wisten niet dat je een nieuwe titel had aangenomen, dankzij een van onze onmisbare bassen in het koor die een mail lied rond gaan, ben ik nu op de hoogte van hoever je tot nu toe bent gekomen. Inmiddels heb je het er bijna opzitten, en heb je het fantastich gehad, kom dan maar weer gauw terug want zoals onze mede broeder bas zij: de onmisbare toonvaste tenoor mis ik ook, groetjes enhebnogeenFANTASTISCHEtijd!!!!!!!!!!!

  • 21 Mei 2014 - 21:27

    Toos:

    Frans, groot respect voor je geleverde prestatie. Dit lijkt me geweldig om te doen, ben benieuwd hoe je thuis weer je leven gaat oppakken en invullen.
    Els heeft afgelopen zaterdag heerlijk voor ons gekookt.
    Succes verder en tot ziens.
    Groetjes Toos

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Ponferrada

Op weg naar

Santiago de Compestella!

Recente Reisverslagen:

21 Juni 2014

Weer terug naar huis!

18 Juni 2014

Biarritz

17 Juni 2014

Guggenheim

16 Juni 2014

Aangekomen

15 Juni 2014

Al dicht in de buurt!
Frans

Van eind april tot begin juni loop ik van St. Jean Pied de Port naar Santiago de Compostella. Volg op deze site mijn avonturen en belevenissen, en bovenal: ieder contact is welkom !

Actief sinds 09 April 2014
Verslag gelezen: 408
Totaal aantal bezoekers 16978

Voorgaande reizen:

19 April 2014 - 04 Juni 2014

Op weg naar

Landen bezocht: