Klimmen - Reisverslag uit Villafranca del Bierzo, Spanje van Frans Schlooz - WaarBenJij.nu Klimmen - Reisverslag uit Villafranca del Bierzo, Spanje van Frans Schlooz - WaarBenJij.nu

Klimmen

Door: opafrans

Blijf op de hoogte en volg Frans

13 Mei 2014 | Spanje, Villafranca del Bierzo

Vandaag na 24 kilometer aangekomen in Villafranca del Bierzo. Morgen begint het echte klimwerk.
Helaas heb ik al veel pelgrims zien afvallen. Een aantal heeft de zwaarte onderschat of te weinig getraind. Dit leidt dan tot blessures, die hele plannen door elkaar halen. Er zijn pelgrims die uit andere werelddelen zijn gekomen. Er zijn pelgrims die hun verlof jarenlang hebben opgespaard en dan na twee dagen al geblesseerd uitvallen. Veel persoonlijk verdriet. We zien zelfs regelmatig langs de weg kruizen van pelgrims die tijdens de tocht overleden zijn. Er zijn echt moeilijke gedeelten die een goede conditie en doorzettingsvermogen vergen. Gelukkig werkt het weer mee en blijkt mijn lichaam een betrouwbare diesel. Natuurlijk her en der wat pijntjes, maar na een lange nachtrust *21.00 u naar bed en om 06.00 u. is het leed meestal geleden. We informeren onder elkaar ook regelmatig @voel je je rug nog, @hoe is het met je knie, @gaat het wat beter met de enkel, kortom we peppen elkaar op en proberen elkaar over de streep te trekken.
Vandaag sprak ik een verbitterde leraar, altijd een autoriteit op school geweest maar door het jongere management gedumpt en met een regeling afgescheept. Zijn hele trots over zijn carriere is weg, hij voelt zich slachtoffer van nitwits, die de begroting belangrijker vinden als de mens en de leerlingen. Ik laat hem ventileren wat hem zichtbaar goed doet. We komen tot de conclusie dat het een voorrecht is als je door de voordeur je werk mag verlaten. We zoeken niet naar oplossingen, maar we luisteren naar elkaar, tonen begrip en soms zelfs compassie en zoeken naar positieve dingen die het leven weer glans kunnen geven.
De camino verbroedert, schept een band, is emotioneel en heel verrijkend. Wat heerlijk dat ik mee mag lopen.

• 14 Mei 2014 - 16:51

Wim Th:

Bravo. Frans op de weg temidden van een kleurrijke stoet zoekers en zwoegers. Zo te lezen een louterende ervaring: gaande 'de weg' ontdekken dat wij het toch maar getroffen hebben. Dat is zeker enige ontbering waard.

• 14 Mei 2014 - 21:04

Helly En Paul:

Je bent al in Galicië. Tip: 1,5 km achter Triacastela in het gehucht A Balsa ligt de herberg el Beso, gerund door Nederlander met Italiaanse vrouw die zich op de camino hebben leren kennen. Pas nieuw, was te zien in Kruispunt met Pasen. Lijkt heel er gezellig.
    Succes met de laatste loodjes. Als je zo door gaatg kun je over een week al je kleren verbranden in Fisterra

• 15 Mei 2014 - 11:27

Petra:

kusjes, lieve pap!

• 16 Mei 2014 - 18:21

Wim Drijkoningen:

Abuelo Frans, fijn deze plaatsen in het vooruitzicht te hebben. Ben inmiddels in Zubiri voor een overnachting en morgen naar Pamplona. Jij kent daar nu overal de weg. Houdt je taai!
    Wim